[Ubuntu-be] copyright site [Re: Vraag van een potentieel Ubuntu-gebruiker]

Floris Lambrechts florisla at gmail.com
Tue Jun 6 19:39:56 BST 2006

On 6/6/06, Bram Bonné <bram at ubuntu-nl.org> wrote:

> Hmm... Ik zie net: (c) Copyright 2006 Ubuntu-be.org
> Dat lijkt me vreemd bij een CC of GNU of dergelijke licentie... Dan zal het
> vragen aan de webmaster worden ;-)

Een licentie is iets anders dan een copyright.  Een licentie geeft de
gebruiker rechten *bovenop* de rechten die hij al heeft via het gewone
auteursrecht (zoals daar zijn: opvoering in familiale kring, quoten
onder bepaalde voorwaarden,...)

Wanneer er geen licentie is (of niet duidelijk is dewelke), dan moet
je dus uitgaan van de 'basis': het auteursrecht.
Beperkt quoten kan in dat geval geen kwaad; hele stukken tekst
overnemen wel.  Tenzij je er toestemming voor vraagt.

Dus, in dit geval zal de auteur van de tekst moeten bepalen welke
licentie hij in gedachten had, ofwel zegt hij gewoon 'van mij ma je
het overnemen!'.

Overigens, niet alle licenties eisen dat je een afgeleid werk ook weer
onder diezelfde licentie valt... Maar de meeste open source licenties
doen dat wel.

Moest je dit geleuter interessant vinden, dan beveel ik het volgende
kleine boekje aan:
http://florisla.be/blog/archive/2005/08/het-nieuwe-informatierecht/

(IANAL)
Floris

PS
Copyright Ubuntu-be.org ... ik weet eigenlijk niet of dat wel kan,
aangezien Ubuntu-be bij mijn weten geen rechtspersoon is (bvb een
VZW).  Maar we zijn al genoeg off topic gegaan denk ik :-)