[Ubuntu-be] [Persbericht] Ubuntu: Afrikaanse software verovert ons land!

Mark Van den Borre mvdborre at gmail.com
Thu Jun 1 09:33:09 BST 2006

Ubuntu: Afrikaanse software verovert ons land!

Tachtigkoppig Belgisch ondersteuningsteam van start

Brussel, 1 juni 2006 - Belgische gebruikers van Ubuntu, een
alternatief voor Microsoft Windows, hebben vandaag bij het uitkomen
van Ubuntu 6.06 het ubuntu-be.org-netwerk gelanceerd. Zo willen ze ook
in ons land het gebruik van Ubuntu, Linux for human beings,
stimuleren.

Met meer dan tachtig vrijwillige steunpunten over het hele land zet
Ubuntu-be.org de Ubuntu-software in ons land stevig op de kaart. De
vrijwilligers helpen eindgebruikers de stap naar Ubuntu zetten. Ze
delen installatiesets uit, geven demonstraties en helpen mensen bij de
eerste installatie. Alain Beguin, ubuntu-be.org-vrijwilliger uit
Merksplas: "Ik ben gepensioneerd en tevreden Ubuntu-gebruiker. Ik
surf, mail, schrijf, bekijk mijn foto's, luister naar muziek, bankier
online. Geen virussen, geen spyware, geen gepruts met licenties: geen
zorgen. En dan de hulp die ik krijg van andere Ubuntu-gebruikers:
schitterend gewoon. Keer op keer die vastberadenheid om me te helpen
die vrije software te gebruiken. Ik vond dat het tijd was iets terug
te doen voor de gemeenschap, dus werd ik vrijwilliger. Zelfs met mijn
beperkte technische kennis kan ik mensen helpen overstappen. Dat geeft
me echt voldoening."

"Dit gaat eigenlijk over vertrouwen," zegt Mark Van den Borre,
Nederlandstalig teamleider van ubuntu-be.org, "Ubuntu heeft al veel
gebruikers, maar die zijn niet erg zichtbaar. Een tweede golf van
potentiële gebruikers wil de ervaringen van de vroege vogels kennen
vooraleer de sprong te wagen. Onze kaart kan hen daarbij helpen.
Zoveel tevreden Ubuntu-gebruikers zien, dat geeft vertrouwen."

Ook voor documentatie, gebruikersfora en interactieve
online-ondersteuning is gezorgd. Daarvoor werkt ubuntu-be.org samen
met Ubuntu NL, een team van Nederlandstalige vrijwilligers die ook
Nederland ondersteunen. "In zo'n kleine taalgemeenschap als de
Nederlandstalige is kritische massa uiterst belangrijk. Twee keer het
warm water uitvinden? Daar zou niemand iets mee opschieten," zegt
Dennis Kaarsemaker, teamleider van Ubuntu NL. "Dankzij de goede
samenwerking met ubuntu-be.org wordt de ondersteuning voor de
Nederlandstalige gemeenschap weer iets beter."

Bemoedigende woorden voor ubuntu-be.org ook uit de onderwijswereld.
"De overheid wil het gebruik van vrije software aanmoedigen. De makers
van vrije software hanteren  een filosofie van kennis delen en van
uitwisseling van expertise en materiaal. Waarden die vooral in het
onderwijs van groot belang zijn. De campagne om vrije software te
introduceren in het Vlaams onderwijs heeft de bekendheid ervan sterk
doen toenemen. Gezien de vele mogelijkheden ervan voor het onderwijs
verdient dit echter blijvende aandacht. Het is daarbij van belang dat
de makers - de vrije softwaregemeenschap - het voortouw blijven nemen.
We zijn dan ook blij met de introductie van Ubuntu en in het bijzonder
Edubuntu, de afgeleide voor het onderwijs. We zien dit als voorbeeld
van hoe vrije software de onderwijswereld kan verrijken," zegt Jan De
Craemer, coördinator ICT-beleid op het departement Onderwijs. "Met
zijn ondersteuningsaanbod helpt ubuntu-be.org nieuwsgierige
leerkrachten in hun dagelijkse computerpraktijk. Ook daar kunnen we
alleen maar blij mee zijn. In het najaar verdeelt het departement
Onderwijs trouwens zelf een Ubuntu live CD-rom met educatieve vrije
software aan alle scholen."

Meer info:

http://ubuntu-be.org

Contact:

Mark Van den Borre
Nederlandstalig teamleider ubuntu-be.org
mvdborre at gmail.com
0486 961726

Over ubuntu-be.org

Het doel van het ubuntu-be.org-vrijwilligersteam is de groei van het
ecosysteem van mensen, bedrijven, non-profits en
(inter)gouvernementele instellingen die Ubuntu gebruiken in en nabij
België. Daartoe volgen we een tweesporenbeleid. In zaken als
introductiesessies waarbij de plaats van belang is nemen vrijwilligers
van ubuntu-be.org het werk op zich. In zaken als documentatie en
online ondersteuning waarbij de taal het belangrijkst is verwijzen we
gebruikers door naar het online aanbod in hun taal. Ubuntu NL en
ubuntu-fr.org, beide door de Ubuntu Community Council erkende
projecten, zijn onze bevoorrechte partners.
--
Mark Van den Borre
Noormannenstraat 113